Voor u verder leest eerst even de belangrijkste tip:
Bouw een dossier op. Begin meteen met het vastleggen van alle informatie die u heeft, maak foto’s van wat stuk is, bewaar kopieen van alle papieren en digitale communicatie. U kunt het later nodig hebben.
Dus eigenlijk moet u elke bon bewaren tot u zeker weet dat u die niet meer nodig heeft.
Goed daar gaan we:
Ook in Spanje komt het voor dat u niet tevreden bent over een product of een dienst of de garantie op een product. Schrijver dezes heeft het zelf meegemaakt met El Corte Ingles: een parasol ging stuk en ik heb hemel en aarde moeten bewegen om het probleem opgelost te krijgen. Maar het is uiteindelijk na ruim een jaar gelukt.
Winkel en hoofdkantoor
In eerste instantie stuurt u uw klacht altijd naar de winkel of leverancier. Na mondeling komt schriftelijk of per e-mail.
Als dat niet helpt dan stuurt u een mail naar het hoofdkantoor, met een cc naar de betreffende winkel.
Dit wil meestal helpen, maar niet altijd. En soms is er helemaal geen hoofdkantoor.
La hoja de reclamaciones
Ga naar de winkel en vraag om een officieel klachtenformulier. Dat ding heet in het Spaans La hoja de reclamaciones.
Dit is een wettelijk formulier dat elke winkel MOET verstrekken.
Het kan zijn dat ze schrikken omdat u de term kent. Als ze het niet willen geven dan mag u naar de politie gaan voor hulp.
Als u dat formulier krijgt dan moet het natuurlijk ingevuld worden. Daar zit een procedure aan vast. Bestudeer het formulier.
Lees ook dit interessante artikel:
https://www.spanjevandaag.com/26/05/2024/alles-over-de-verplichte-klachtenformulieren-in-spanje/
Europees Consumenten Centrum
Dan is het er nog de Europese Consumentenhulp.
Die is gratis en speciaal voor mensen die in een ander land een klacht of probleem hebben.
U leest er alles over op deze site:
https://www.eccnederland.nl/
Ook hier adviseren wij u meteen een cc naar de winkel of ondernemer te sturen want dat is niet meer dan eerlijk en het helpt soms meteen al.
Succes!

