Creditcards

 

Creditcard of Bankpas blokkeren

 

Is je Creditcard of Bankpas verloren of gestolen? Dan is het verstandig om de kaart zo snel mogelijk te blokkeren. Hiermee voorkom je dat de creditcard door anderen gebruikt kan worden voor ongewenste betalingen en fraude. 

Hoe kan ik mijn Creditcard of Bankpas blokkeren?

Je kunt een Creditcard, zoals een Visa card of Mastercard of Bankpas niet zelf blokkeren.

  1. Neem contact op met de uitgever/maatschappij van je Creditcard of Bankpas.
  2. Doe bij diefstal en/of misbruik ook aangifte bij de politie.

In sommige gevallen wordt de Creditcard of Bankpas automatisch geblokkeerd door de Creditcarduitgever of Bank, bijvoorbeeld als de pincode meerdere malen foutief is ingevoerd of als er verdachte financiële transacties plaatsvinden.

Deblokkeren

Indien je een Creditcard of Bankpas wilt deblokkeren, kun je contact opnemen met de Creditcarduitgever of Bank, bijvoorbeeld ICS, ING of Rabobank.

Telefoonnummers blokkeren Creditcard of Bankpas

Hieronder vind je een handig overzicht van de verschillende Creditcarduitgevers en Banken die je kunt bellen in verband met diefstal of verlies van jouw Creditcard of Bankpas. Deze nummers zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Uitgever

Telefoonnummer Nederland

Telefoonnummer Buitenland

ICS (bijv: Visa World Card, Mastercard Classic) 020 – 66 00 611 +31 20 66 00 611
ABN Amro 020 – 66 00 611 +31 20 66 00 611
ANWB Visa 020 – 66 00 611 +31 20 66 00 611
SNS en Regiobank 020 – 66 00 611 +31 20 66 00 611
American Express 020 – 50 48 196 +31 20 50 48 196
ING 020 – 22 88 800 +31 20 22 88 800
ING Alarmlijn 020 – 22 88 888 +31 20 22 88 888
Rabobank 088 – 72 26 767 +31 88 72 26 767
Money2Go 0900 - 20 40 630 +31 20 71 39 150
OHRA 020 - 66 00 611 +31 20 66 00 611
Qander (Flex/Holland Visa) 073 - 64 62 599 +31 73 64 62 599
Santander (Comfort Card) 030 - 63 88 100 +31 30 63 88 100
DB Cardservice (prepaid) 088 33 34 440 +31 88 33 34 440
N26 Via de N26 App Via de N26 App
Bunq Via de Bunq App Via de Bunq App

 

Bankpassen Meldcentrale

Voor het laten blokkeren van Nederlandse Bankkaarten of Creditcards kunt u ook bellen naar de Bankpassen Meldcentrale. In het menu kunt u dan uw bank kiezen.

Bankpassen Meldcentrale

Telefoonnummer Nederland

Telefoonnummer Buitenland

Bankpassen Meldcentrale 0800-0313 +31 302835372

Als u vanuit Nederland belt, is de dit helemaal gratis. Voor gesprekken vanuit het buitenland worden de kosten van de betreffende mobiele netwerkexploitant in rekening gebracht.

Fraude (onterechte betalingen)

Bedragen die ten onrechte met een Creditcard zijn betaald, worden meestal vergoed door de Creditcardaanbieder als er sprake is van fraude. Het is belangrijk dat je fraude en onterechte afschrijvingen tijdig doorgeeft. Doe dit het liefst binnen 2 weken nadat het bedrag is afgeboekt. 

Creditcarduitgevers raden je sterk aan om regelmatig (minstens 3 of 4 keer per maand) op jouw rekeningoverzicht te kijken en fraude direct te melden.

 

Disclaimer

 

Deze informatie is verzameld door vrijwilligers van de NVGC die geen speciale kennis hebben. Ondanks het feit dat wij zorgvuldig zijn kunt u geen rechten ontlenen aan deze publicatie en kan het zijn dat deze informatie inmiddels achterhaald is.

De informatie-pagina's van de NVGC zijn constant in beweging en u speelt daarin ook een rol. Heeft u een op- of aanmerking? Kunt u aanvullen? Weet u meer? Vertel het ons! Nederlanders helpen Nederlanders!