Blokkeren bankpas of creditcard

Is je Creditcard of Bankpas verloren of gestolen? Dan is het verstandig om de kaart zo snel mogelijk te blokkeren. Hiermee voorkom je dat de creditcard door anderen gebruikt kan worden voor ongewenste betalingen en fraude. 

Hoe kan ik mijn Creditcard of Bankpas blokkeren?

Je kunt een Creditcard, zoals een Visa card of Mastercard of Bankpas niet zelf blokkeren.

  1. Neem contact op met de uitgever/maatschappij van je Creditcard of Bankpas.
  2. Doe bij diefstal en/of misbruik ook aangifte bij de politie.

In sommige gevallen wordt de Creditcard of Bankpas automatisch geblokkeerd door de Creditcarduitgever of Bank, bijvoorbeeld als de pincode meerdere malen foutief is ingevoerd of als er verdachte financiële transacties plaatsvinden.

Deblokkeren

Indien je een Creditcard of Bankpas wilt deblokkeren, kun je contact opnemen met de Creditcarduitgever of Bank, bijvoorbeeld ICS, ING of Rabobank.

Telefoonnummers blokkeren Creditcard of Bankpas

Hieronder vind je een handig overzicht van de verschillende Creditcarduitgevers en Banken die je kunt bellen in verband met diefstal of verlies van jouw Creditcard of Bankpas. Deze nummers zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

UitgeverTelefoonnummer NederlandTelefoonnummer Buitenland
ICS (bijv: Visa World Card, Mastercard Classic)020 – 66 00 611+31 20 66 00 611
ABN Amro020 – 66 00 611+31 20 66 00 611
ANWB Visa020 – 66 00 611+31 20 66 00 611
SNS en Regiobank020 – 66 00 611+31 20 66 00 611
American Express020 – 50 48 196+31 20 50 48 196
ING020 – 22 88 800+31 20 22 88 800
ING Alarmlijn020 – 22 88 888+31 20 22 88 888
Rabobank088 – 72 26 767+31 88 72 26 767
Money2Go0900 – 20 40 630+31 20 71 39 150
OHRA020 – 66 00 611+31 20 66 00 611
Qander (Flex/Holland Visa)073 – 64 62 599+31 73 64 62 599
Santander (Comfort Card)030 – 63 88 100+31 30 63 88 100
DB Cardservice (prepaid)088 33 34 440+31 88 33 34 440
N26Via de N26 AppVia de N26 App
BunqVia de Bunq AppVia de Bunq App

Bankpassen Meldcentrale

Voor het laten blokkeren van Nederlandse Bankkaarten of Creditcards kunt u ook bellen naar de Bankpassen Meldcentrale. In het menu kunt u dan uw bank kiezen.

Bankpassen MeldcentraleTelefoonnummer NederlandTelefoonnummer Buitenland
Bankpassen Meldcentrale0800-0313+31 302835372

Als u vanuit Nederland belt, is de dit helemaal gratis. Voor gesprekken vanuit het buitenland worden de kosten van de betreffende mobiele netwerkexploitant in rekening gebracht.

Fraude (onterechte betalingen)

Bedragen die ten onrechte met een Creditcard zijn betaald, worden meestal vergoed door de Creditcardaanbieder als er sprake is van fraude. Het is belangrijk dat je fraude en onterechte afschrijvingen tijdig doorgeeft. Doe dit het liefst binnen 2 weken nadat het bedrag is afgeboekt. 

Creditcarduitgevers raden je sterk aan om regelmatig (minstens 3 of 4 keer per maand) op jouw rekeningoverzicht te kijken en fraude direct te melden.

Scroll naar boven